Saturday, July 3, 2010

Mencabar...

Oh bile dah ade anak ne rase hidup sgt mencabar..huhu..sape kate berpantang tuh membosankan?..aku rase ne la cuti yg paling sibok lam idop aku..rase nak amik cuti dari berpantang..untuk rilek2..eh..hehehe..


yela..kate dah lepas bersalin kan..of course badan rase sakit2..

cabaran pertama ialah..nak susukan baby..mcm aku ckp la sblom ne..puting melecet..berdarah..tiap kali nak susukan sofea rase cam nak menjerit jek..ngerii je rase..tp ape leh buat..kalau tak kasi nanti die lapar..tsk2..bg susu formula pon cam tak sampai ati je...pastu nak susukan die punye la payah..first sebab puting pendek..2nd sebab die suke meronta2..huhu..kadang2 nak menyusukan die cam bersilat dah aku ne ha..smpi terlupe luke kat bawah tu kadang2..huhu..pastu lg satu..risau jek manjang anak tak ckp susu..kadang mase die nyot2 tu aku asek pk..ade ke susu kuar tuh..kalau leh nak xray..tgk ade air tak..huhu..sebab cara die nyot2 tuh cam susah jek..kadang2 smpi mengegel2 bawah rahang die tuh..uhuhu..

cabaran kedua ialah berurut..mase berurut tu..part die urut perut tu adelah paling sakit..pesal tah..bile die urut tuh, rase cam sampi kene organ2 dalam2an tau..terase cam keras2..uiii..bile die tungku kat perut tu lg la..kan bende tu batu kan..seb bek aku amek 3 hari jek..wahahaha..

cabaran seterusnye ialah berjaga malam..sofea ne tak tentu..kadang2 die mangun kol 3 pagi smpi la kol 11 pagi baru die tido..mase tu la die wat perangai die..lampin dah tuka, susu dah kasi tp pastu mate tamo pejam..pastu merengek2..pastu nak pelok..pastu nak susu balik..smpi aku mati akal..kadang2 smpi ilang sabar pon ye jgk..tros buat rintihan hati kat sofea tanye die nak ape..hehehe..kadang2 elok je die tido pastu jaga kejap2 pas bg susu tros tido balik. lg tensen bile tgk en rebak sedap jek tido..tsk..dan untuk itu bile sofea tido jek siang tu aku pon ape lagi marathon ikot die tido..balas dendam..huhu..dah cam kelawar dah..

cabaran lagi adelah kene makan obat..antaranye ialah air kunyit, air sirih, air akar kayu...kunyit ngan sirih tu leh telan lagi..akar kayu tu payah cket..tp paling susah nak telan adelah pati ikan haruan..yek2..siap satu btol tu kene telan 3 kali disertakan dengan buah ke, biskut ke..hahaha..sesuke ati..sebab rasenye mak aih..lom smpi tekak lagi dah rase nak terkuar balik..huhu..seb bek dah abes sekotak..

pastu cabaran nak menjaga luke jahitan ne..erm..sebab aku rase aku asek melasak je..apetah lg bile tetibe anak dah meraung2 nak susu, tros lupe dah.kelamkabut membangunkan diri..huhu..esp time duduk..skang ne dah 2 minggu..tp aku rase cam lom baik je luke ne..ade gak la ikot petua kawan2 kasi..nak kate sakit kat luke tu takde..tp bile bangun dari duduk or duduk lame2 terase cam tekanan kat bahagian bawah tu..n tekanan tu wat jadi rase sakit..pastu risau jje kalau luke tu bernanah ke ape ke..tskkk...

pastu kan aku rase badan aku, muke aku pucat je..bile nak ade darah balik ek..huhu..

key la..tu jek..sungguh mencabar jadik perempuan neh..huhu..patot la syorga dibawah tapak kaki ibuu..

papepon takleh bersungut kan..terima ngan redha..tp pape pon letih penat sakit adelah hilang kejap bile tgk budak neh..



ngah tido..kadang2 leh bukak mate kejap n gelak..penah gelak smpi bergegar badan..apetah yg klaka sgt tuh..

sayep tgh berfikir mslh negara ne..jgn tacau...


sbnrnye ade bnyk lg cabaran..tp kang listkan smpi esk tak abeh..hihi..

4 comments:

♥ QaseH ♥ said...

comey beby sofea,,,,,

time dyer tenyum tu,,,heheheh

t link la kat blog kiter eyh.....

n salam kenalan,,,,

yaya said...

"kakak die agah le tu -- > maksudnye uri die agah...

mrs tEppEi said...

ee..comelnya Sofea. rambut lebat. mata bersinar-sinar huhuh ^_^

oneyani said...

haah die tgh main dgn uri die..itu kate org tu ala..

adeh teros rase ngeri nk beranak..dah la mase bersalin pon akak punye citer ngeri..waaaa