Tuesday, January 5, 2010

Susu Ibu...Breastfeed,,ermphh..

Hihihi..malu aaa nak cite..sebab rase cam kanak2 lagi..hihi..pasan..

Erm, sbnrnye aku mmg plan untuk mensusukan baby lam pewot ne ngan susu sendiri..tgk mak yg mensusukan kitorg sume smpi umor 2 taun..so cam takde masalah kan..tp cumenye mak tak bekerja opis hour..so bile dah di survey2..

Perkara basic yg aku paham..dan dalam bahasa yg senang nak dipaham...

1) Kene perah susu n simpan lam peti ais..(sebab bile keje susu yg lam peti ais nelah akan diberikan untuk baby nanti...)

2) Pastu susu ne ade tempoh2 tertentu..kalau simpan dlm freeze die tahan lebih lame, kalau yg kat bawah die tahan brape lame..kalau pam kat opis kene masuk lam bekas khas yg ade ais kering..ade tempoh jgk->ne aku tak khatam lagi tempoh2 brape lame die tuh sebab penin nak hapal..hihi


Ne tempoh ketahanan susu yg disimpan ikot peti ais


3)Of course kene beli Pam Susu. Ikotkan nak beli cam lady noe je..medela harmony..paling murah RM199..sebab baru nak mencube kan..takot jg mane tau skali tgk2 takde susu..kan haru kalu dah beli yg mahal2..eh tp mampukah nak beli yg mahal2?..ermmm..pk2..ade sesape leh kasi cadangan pam yg mane bagus n tidak terlalu mahal..kalau riban2 tu makcik tak mampu kot..



4)Dah beli pam mest kene beli botol susu..sebab kene simpan susu ikot keperluan..bile dah dinyah freezekan kene gune smpi abeh..takleh simpan2..so kene la ade bnykk bekas untuk simpan dan juga botol2 susu untuk menyimpan..botol ne pon ade bnyk jenis n ade yg bpa free bottle..ne tak kaji lg..brand ape eh yg best..sape tau angkat tangan...


contoh bekas nak simpan..nak jimat space gune pastik tu..diorg panggey playtex kot..

5)Pastu kene ade peti ais..aku rase cam kene beli peti ais yg khas je..sebab kat umah mak aku tu peti ais tecik..mungkin kene beli peti ais yg kecik kot..mungkin....huhuhu..ke ade sesape nak kasi adiah peti ais untuk baby aku nanti..hihihihi

Okey tu je wat mase ne..aku kene p blaja lagi neh..huhuhu..rase cam blaja biologi pon ade..siap ade carta2 lagik neh..wiwiwi..

Notakaki: Sekian entry untuk ibu2..bapak2 boleh blaja jgk untuk tlg ibu2 yea..:p..credit to cari.com.my..

2 comments:

Reb@k said...

huhu..malu i nyaahh

yaya said...

sape yg pam bynk sgt tu.. xkempis ke.. ngeh3..