Thursday, October 1, 2009

Mari belajar buat keputat..

Sape reti wat ketupat angkat tangann...hihi..semalam dgr hot fm katenye ade org yg raye ne tak jumpe ketupat lgsg...or ade org yg tatau apekah itu keputat..eh ketupat..hihi..


tetibe tingat plak mase anyam ketupat aritu ade tangkap ganba step by step...kalo ade sesape nak blaja cara menganyam keputat bleh la tgk..tatau la leh faham ke idok....tp pastu nak masak cari sendiri resepi..hiks..



memule lilit kan kedue2 tgn ngan daun keputat ne..3 kali lilitan yea..n make sure yg ujung die same..cth yg kat tgh tgn tu adelah 2 ujung yg same..susah plak nak expalin..huhu


pastu mulakan anyaman cam anyam tika mase sekolah rendah time lukisan tu..hehe



lepas anyam die jadik camne..cam tika kan?..hehe



kan ade lebihan2 daun tu kan..seterusnya kite kene selit2kan daun tu kat tepi tu ke arah yg bertentangan..cth kat ibu jari belah kanan tu..selitkan sampi yg kat jari telunjuk tu..same gak la yg len..kire arah bertentang..tp lepas tu ujung yg same akan bertemu satu same lain..
ermph...betoi ke eh..haha..susah btol nak explain..huhu..kalau tak paham tgk je la ganba jariku yg gumoks sedang menganyam keputat tu ye..



ne satu contoh bile satu ujung dah diselit kat arah bertentangan tu..



ne bile dedua ujung dah bertemu..dah nampak rupe keputat kan..



wokey dah siapp...hehe..


rasenye mest tak paham kan ape aku membebel ne...hehe..sungguh takde bakat mau jadik cikgu..huuu

7 comments:

ღnFashyaღ said...

susah nak blaja camni....alangkan tgk live pon susah nak blaja..hihihi...

myheart said...

fashya->insyaAllah kalau nekad nak blaja dpt punye...hiks..adik yg darjah 6 punye la pening lilit2 sane sini..tp dapat jgk die blaja buat dlm satu hari..hehehe

ciare (^_^)v said...

hehe sng je wat ketupat ni :) em tp mlgnye tahun ni xde peluang anyam ketupat sbb org ganu xmkn ketupat ni. pastu time balek perak konfem ah daun kelapa sume dah kering, maka ngidam lah nak anyam keputat T____T

Hafiz said...

gemuknya tangan.....hehehehehe

myheart said...

ciare->yeke..cube try wat keputat gune daun pandan..hohoho..en rebak punye ideas..

abg hafiz-.biase..sume anggota badan membesar bagaikan johan skang ne..uhuks2..

ciare (^_^)v said...

erk!! apekah rasanya keputat daun pandan?? huhu...em kalo kuih sampan tu logik la daun pisang replace ngn daun pandan...utk keputat..no no no..xseswai nyahhh :p

myheart said...

haha..mmg tak sesuai..daun pandan pendek..tak pepasal jadi ketuat bukan keputat..kikiki